Webinar ‘Trade Finance en Covid-19’ Woensdag 27 mei 2020, 15.00-16.00 uur, online

In reactie op de dringende noodzaak om de verstoringen aan te pakken waarmee de handelsfinancieringsmarkt wordt geconfronteerd nu de wereld worstelt met de nieuwe pandemie van het coronavirus (COVID-19), heeft de ICC in april 2020 een officiële publicatie uitgebracht om begeleiding te bieden aan iedereen die te maken heeft met trade finance: “ICC Guidance paper on the impact of COVID-19 on trade finance transactions issued subject to ICC rules”. Deze publicatie bespreekt de gevolgen van de COVID-19 crisis op de werking van documentaire kredieten, documentaire incasso’s en bankgaranties en de invloed ervan op de toepassing van ICC-regelgevingen zoals de UCP600. Deelnemers krijgen deze publicatie opgestuurd als onderdeel van het webinar.

Massa’s containers zijn momenteel wereldwijd geblokkeerd, schepen kunnen sommige havens niet in of uit, documenten zoals Bills of Lading raken niet ter bestemming. Dit alles verstoort de handel in goederen, inclusief essentiële medische en voedingsproducten. Handelsfinancieringstransacties zijn bijna uitsluitend afhankelijk van papieren documenten om betalingen te verwerken en uiteindelijk de vrijgave van goederen aan kopers te vrijwaren. We bespreken voorstellen en procedures die mogelijk de negatieve gevolgen wat kunnen verzachten en kijken ook hoe de regelgeving ons hierbij helpt, of net niet. Mogelijke toekomstige oplossingen zoals elektronische documenten en blockchain komen ook aan bod. Aan het eind is er een Q & A sessie.

Aan de orde komen:

  • Een overzicht van de huidige issues
  • De “ICC Guidance paper on the impact of COVID-19 on trade finance transactions issued subject to ICC rules”
  • Enkele tips en trics
  • De toekomst: elektronische handelsdocumenten en blockchain
  • Q&A
Spreker

Hugo Verschoren, manager van goVer Trade Technologies BV, voorheen werkzaam bij ING, 40 jaar ervaring in, onder meer, Trade Finance (Antwerpen, Brussel en Amsterdam)

 

Doelgroep

ICC leden, trade finance managers, export en import managers, in-house counsel, advocaten, juristen, legal en compliance managers en banking managers.

PO-Punten

Na deelname aan het online webinar is het is mogelijk om een bewijs van deelname te ontvangen aangaande uw PO-punten door een e-mail te sturen met uw verzoek naar info@icc.nl waarna u een toetst zult ontvangen aangaande het webinar. Dit is conform de richtlijnen van de NOvA, klik hier om daar meer over te lezen.                                                                                                                                                                                                                                                         

Registratie

Deelname aan dit webinar is kosteloos voor ICC leden, registratie is verplicht. Deelname voor niet-ICC leden is EUR 100,- excl. btw. Registratie vindt plaats via het registratieformulier hieronder en is mogelijk tot één dag voor het online webinar.

Het is mogelijk dat om technische redenen het aantal deelnemers beperkt is; in dat geval hanteren wij het FCFS principe.

 

Gaat u akkoord met de voorwaarden voor dit evenement, zoals beschreven op ICC.NL?