Marketing & Adverteren
ICC levert op mondiaal niveau een belangrijke bijdrage aan het debat over verantwoorde reclame en zelfregulering. De ‘Consolidated ICC Code of Advertising and Marketing Communication Practice’ (ICC Marketing Code) is de standaard op het gebied van marketing en adverteren. Sinds de introductie in 1937 heeft het gediend als de hoeksteen voor zelfregulerende structuren in meer dan 35 landen, waaronder in Nederland. Hier leidde de ICC Marketing Code tot oprichting van de Stichting Reclame Code in 1963, die de ICC Codes nog steeds al uitgangspunt hanteert.
Naast deze ICC Marketing Code, worden standpunten over actuele thema’s ontwikkeld, zoals ‘Misplacement of Digital Advertising’. Met enige regelmaat vinden bedrijven hun legitieme reclame-uitingen terug op (malafide) websites die niet aansluiten bij hun doelgroep. Hosting partijen, websitebouwers, maar ook beleidsmedewerkers dienen zich in te spannen om te zorgen dat online reclame alleen op de afgesproken plekken wordt getoond. ICC ontwikkelde het ‘ICC Framework for Responsible Marketing Communications of Alcohol’, waar wordt ingegaan op de toepassing van de ICC code op alcoholreclame.
ICC heeft een ICC Code Centre gelanceerd, waar gebruikers van de ICC Marketing Code gemakkelijk informatie kunnen krijgen. De link naar de website vindt u hier.
Voor nadere informatie over ICC’s werkzaamheden op het gebied van marketing en adverteren kunt u contact met ons opnemen.
Documenten
- ICC Framework for Responsible Environmental Marketing Communications (2021)
- The Benefits of Advertising Self-Regulation In Ensuring Responsible Compliant Advertising (2020)
- ICC Framework for Responsible Food and Beverage Marketing Communications (2019)
- ICC Framework for Responsible Alcohol Marketing Communications (2019)
- ICC Advertising and Marketing Communications Code (2018)
- ICC-Code voor Reclame- en Marketingcommunicatie (2018)
- ICC Guide for Responsible Mobile Marketing Communications (2018)
- ICC Toolkit: Marketing and Advertising to Children (2017)
- ICC Policy Statement on Freedom of Commercial Communications (2015)
- ICC Guidance on Native Advertising (2015)
Nieuws
Announcement new Director General ICC Netherlands, Laure Jacquier
Following the departure of Marijke Wolfs in April, last, I am now very pleased to be able to introduce you to our new Director General, Laure Jacquier. Laure will start in this position on September 1. She previously held different management positions at amongst...
Week van de Integriteit ontvangt Jacobus Oranje Integriteitspenning
Tijdens het VU symposium Compliance & Integriteitsmanagement, op 23 juni 2023, ontving Week van de Integriteit de vierde Jacobus Oranje Integriteitspenning. Deze onderscheiding is bedoeld voor individuen of organisaties die zich buitengewoon hebben ingezet om...
Aankondiging vertrek Marijke Wolfs, algemeen secretaris ICC Nederland
Marijke Wolfs heeft aangekondigd dat zij afscheid neemt van ICC Nederland, onderdeel van ICC The world business organization. Daarmee legt zij ook haar taken neer van directeur-bestuurder van de Stichting Week van de Integriteit. Marijke Wolfs startte medio 2011 met...